Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije: POBUDA ZA DOPOLNITEV PREDLOGA ZAKONA O VISOKEM ŠOLSTVU
Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije (v nadaljevanju Zveza za avtizem) v nadaljevanju podaja predlog za dopolnitev 114. člena predloga Zakona o visokem šolstvu. V novem predlogu Zakona o visokem šolstvu so študenti s posebnimi potrebami opredeljeni v 114. členu. Prvi odstavek le tega navaja: »Študenti s posebnimi potrebami so študenti z dolgotrajnimi telesnimi, duševnimi, intelektualnimi ali senzoričnimi okvarami (npr. študenti z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni študenti, študenti z govorno jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani študenti) ter študenti s psihosocialnimi težavami«.
Ta opredelitev ne zajema študentov z avtizmom oz. avtističnimi motnjami. Prav tako le-teh ne moremo uvrstiti v nobeno izmed navedenih kategorij, ki so v predlogu zakona navedene. Novi zakon jim tako jemlje pravice, pridobljene z Zakonom za urejanje položaja študentov (ZUPŠ-1) v letu 2022 in to brez utemeljitve in strokovne podlage. WHO navaja, da so motnje avtističnega spektra (MAS), avtizem, raznolika skupina stanj. Zanje je značilna določena stopnja težav v socialni interakciji in komunikaciji. Drugi značilni elementi vključujejo netipične vzorce dejavnosti in vedenja, kot so težave pri prehodu iz ene dejavnosti v drugo, osredotočenost na podrobnosti ter posebnosti na področju senzornega zaznavanja.
Prav tako WHO navaja, da ima avtizem v povprečju 1 na 100 otrok. Ker je avtizem stanje, ki traja celo življenje, imamo tudi v študentski populaciji posameznike z avtizmom. Tudi v okviru Zveze za avtizem se pri svojem delu srečujemo s študenti in njihovimi družinami, ki poiščejo našo strokovno pomoč, pogosto tudi v zvezi s prepoznavanjem in upoštevanjem posebnosti, ki jih imajo kot posamezniki z avtizmom v času izobraževanja na fakultetah. Zato menimo, da študenti z avtizmom, kot samostojna kategorija študentov s posebnimi potrebami, nikakor ne smejo biti izvzeti, iz Zakona o visokem šolstvu.
Predlagamo, da se ohrani opredelitev študentov s posebnimi potrebami, zapisana v predlogu zakona o visokem šolstvu po javni obravnavi, z dne 16. 9. 2024. V tem predlogu prvi odstavek 113. člena, navaja: »Študenti s posebnimi potrebami so slepi in slabovidni študenti oziroma študenti z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni študenti, študenti z govorno jezikovnimi motnjami, študenti s primanjkljajem na posameznih področjih učenja, gibalno ovirani študenti, dolgotrajno bolni študenti, študenti z motnjami avtističnega spektra ter študenti s psihosocialnimi težavami«. Gre za opredelitev, skladno z Zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1), ki ureja področje izobraževanja otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami v osnovni in srednji šoli. Z vidika vertikalne in kontinuirane obravnave predlagamo uporabo enake terminologije tudi na področju visokega šolstva.
Glede na to, da gre pri ZUOPP-1 in ZUPŠ-1 za lex specialis in lex posterior (ter definicijo otrok in študentov s posebnimi potrebami v obeh) v odnosu do Zakona o izenačevanju možnosti invalidov (ZIMI), se nikakor ne moremo strinjati z definicijo, ki jo uporablja slednji in jo povzema novi Zakon o visokem šolstvu. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport je v svojih Smernicah za prenovo visokošolskega strokovnega izobraževanja s predlogom izvedbenega načrta leta 2022 zapisalo: »Prvo načelo evropskega stebra socialnih pravic je, da ima vsakdo pravico do kakovostnega in vključujočega izobraževanja, usposabljanja in vseživljenjskega učenja, da lahko ohrani in pridobi znanja in spretnosti, ki mu omogočajo polno udeležbo v družbi in uspešno obvladovanje prehodov na trgu dela v vsej Evropski uniji. Četrto načelo evropskega stebra socialnih pravic je, da ima vsakdo pravico do hitre in prilagojene pomoči za izboljšanje možnosti za zaposlitev ali samozaposlitev. Pravica do pomoči vključuje pravico do podpore za usposabljanje in prekvalifikacijo…«
»…sistemi izobraževanja in usposabljanja bi morali ustrezati različnim individualnim potrebam, sposobnostim in zmožnostim vseh učečih se. Hkrati bi morali zagotavljati učne priložnosti za vse…«. S smernicami se v Zvezi za avtizem strinjamo, jih pozdravljamo in opozarjamo na pomen sledenja le-tem tudi pri pripravi novega Zakona o visokem šolstvu. S tem bi ministrstvo tudi prispevalo k doseganju cilja Strategije Evropa 2020, da naj bi najmanj 40 % prebivalcev v starostni skupini 30 do 34 let imelo visokošolsko izobrazbo. Pripravljeni smo aktivno sodelovati pri oblikovanju potrebnih prilagoditev za študente z avtizmom v študijskem procesu. Želimo namreč, da so študentje z avtizmom priznani kot študentje s posebnimi potrebami, s pravico do vseh potrebnih prilagoditev z namenom zagotavljanja enakih možnosti izobraževanja, skladno z načeli Evropskega stebra socialnih pravic.
Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije
Predsednica, dr. Jerneja Šavrič
Kontakt:
Naslov:
Zavod Modri december,
Ferrarska 14, 6000 Koper
Izvajanje dejavnosti:
Študentski center na Čevljarski 27, v središču Kopra (v 1. nadstropju)
Telefon:
+386 31 360 391
Email:
info@modridecember.si
Vprašajte nas:
Donacija: slikanica Teta Zima za otroke/uporabnike našega zavoda
V našem zavodu smo veseli vsakršne podpore in pomoči. V preteklih mesecih pa smo prejeli prav posebno in vsebinsko čudovito donacijo. Naš zavod ...
Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije: POBUDA ZA DOPOLNITEV PREDLOGA ZAKONA O VISOKEM ŠOLSTVU
Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije (v nadaljevanju Zveza za avtizem) v nadaljevanju podaja predlog za dopolnitev 114. člena predloga Zakona o visokem ...
NOVOST: Namenite nam donacijo hitro in enostavno – preko QR kode!
Z veseljem vam sporočamo, da smo v našem zavodu, ki ima status delovanja v javnem interesu, poskrbeli za pomembno novost, ki je v ...